De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Piloten verscholen in Hardelingenbos (Hoeselt)

woensdag, 13 januari 2021

BEELD
cirkelvormige radar met draaiende elektromagnetische golven 
in de cirkel: de grenzen van de provincie Limburg 
rechts en links: oorlogsvliegtuigen en vallende bommen
geluid van elektromagnetische golven

TITEL IN BEELD
“Onder de RADAR”
Hoeselt
Piloten verscholen in het Hardelingenbos

BEELD
historische luchtfoto Hoeselt met aanduiding van het Hardelingenbos waar het vierde Vliegend Fort (B-17 Flying Fortress) neerstortte op 17 augustus 1943

BEELD
Piet Snellings staat in het Hardelingenbos, voor een boom waarop de nationale vlag geschilderd is, in de boom hangt een houten lantaarn met daarin een brandende kaars

PIET SNELLINGS VERTELT
Op 17 augustus 1943 hebben de Amerikanen twee zeer grote, zware bombardementsvluchten uitgevoerd op Duitsland. In de voormiddag vloog een eerste golf van vliegtuigen naar Beieren om daar de fabrieken van de Messerschmitts te bombarderen. In de namiddag vertrok een tweede golf vanuit Engeland. Die gingen in Scheinfurt, ook gelegen in Beieren, de kogellagerfabrieken bombarderen.

BEELD
twee vlaggenmasten in het bos met links de Belgische vlag en rechts de Amerikaanse vlag

BEELD
beeld in het bos, de boom met erop de Belgische driekleur geschilderd, vlak bij de plaats waar het vliegtuig neergestort is; op die plaats ligt een groot betonnen monument op de grond in hetzelfde blauw als dat van de Amerikaanse vlag en 1 witte Amerikaanse ster

PIET SNELLINGS VERTELT
Die bombardementen door de B-17 bommenwerpers ook genaamd vliegende forten, waren zwaar bewapend.

BEELD
een legergroene vliegende B-17 bommenwerper met rookpluimen

BEELD
vooraanzicht van een stilstaande B-17 bommenwerper in een hangar

BEELD
twee vliegende bommenwerpers naast elkaar met uitzicht op het grondgebied

PIET SNELLINGS VERTELT
In elk vliegtuig, zat een 10-koppige bemanning en die hadden praktisch allemaal een mitrailleur om te schieten. Bij het terugkeren, nadat ze dus hun bommen gelost hadden, werden ze zwaar onder vuur genomen in de driehoek Luik, Maastricht, Tongeren.

BEELD
landkaart met aanduiding van de driehoek waar de bommenwerpers onder vuur werden genomen

PIET SNELLINGS VERTELT
De mensen die je hier op de foto ziet, zijn de 3 officieren die in dat vliegtuig zaten. Ik heb daarstraks verteld dat er 10 bemanningsleden in het vliegtuig zaten, die zijn dus allemaal uit het vliegtuig gesprongen en met hun parachute neergekomen in de directe omgeving. Door het verzet hebben ze zich in het bos verstopt.

BEELD
wapperende Amerikaanse vlag

PIET SNELLING VERTELT
Links op de foto zie je Robert Mac Neely, de navigator van de neergehaalde B-17 bommenwerper die is neergevallen in Riksingen, op de hoek van het Wijngaardbos. De piloot rechts op de foto, komt neer in Sint-Huibrechts-Hern in een bietenveld.

BEELD
tweedelige foto van de jonge Robert Mac Neely in uniform op 1943-08-17 en Robert Mac Neely na 51 jaar terug in het bos van Hardelingen.

BEELD
tweedelige foto van de jonge piloot Roland Sargent in vlieguitrusting en op oudere leeftijd in pak

PIET SNELLINGS VERTELT
Keith Byington, die is ‘s nachts in Vliermaal gevallen, kort bij het kasteel op het Hoogveld en mijn nonkel Henri Snellings, die in het verzet zat, werd verwittigd. Nonkel Henri heeft ’s anderendaags de 3 mannen getransporteerd naar deze plaats en hier verstopt.

BEELD
foto van het drietal en Henri Snellings zittend in het bos, met lege koffiekopjes op de grond Henri bracht ook een doos met wafels, gebakken door zijn verloofde Maria Willems.

BEELD
afbeelding van de koperkleurige gedenkplaat met de tekst “USA: hier verbleef de B17 crew Roland Sargent Capt. Pilot Robert T Mac Neely Capt. Navigator, Keith Byington 1LT Co Pilot van 17 tot 20 augustus 1943. In God we trust.”

PIET SNELLINGS VERTELT
Maar dan werd het gevaarlijk, omdat de Duitsers aan het zoeken waren. Nonkel Henri heeft, in samenspraak met het verzet van Heers, beslist om ze hier te komen halen en hen op een vluchtroute te zetten.

BEELD
foto van de vrachtwagen op naam van de firma A. Coune van Waremme, waarmee de piloten van Hardelingen naar Mechelen-Bovelingen werden gevoerd; tekst op de foto: “Dit was het eerste traject van hun vluchtroute die voor alle drie uiteindelijk in krijgsgevangenschap eindigde”.

PIET SNELLINGS VERTELT
Vanuit Mechelen-Bovelingen zijn ze met de tram naar Luik gereden en vanuit Luik zijn ze naar Brussel gebracht. Vervolgens naar Parijs met de trein, wat dus een bloedstollend verhaal is als je het leest. Daar werden ze in een klein hotelletje binnengebracht. Ze stonden alle 10 op een rij achter de balie. Plots ging de deur open en het was de Gestapo. Dus de zaak was verraden. Dan zijn ze opgesloten in de gevangenis van Fresnes en hebben ze de rest van de oorlog in krijgsgevangenschap doorgebracht.

TEKST IN BEELD
Met dank aan
Collectie Piet Snellings
Marc Gonnissen
Hoeseltse Geschiedkundige Studiegroep vzw
Kogo
Master Sgt. Michael A. Kaplan
Mark Murphy

www.onderderadar.be
logo provincie Limburg


Ga terug naar www.onderderadar.be.

Deze functionaliteit is uitgeschakeld door je cookie policy instellingen.
Je kunt deze instellingen aanpassen op de cookie policy pagina.

Wordt zo snel mogelijk aangevuld.

Onder de radar

Nieuws

vrijdag, 09 oktober 2020
Onder de radar
De provincie Limburg en de Universiteit Gent, hebben gisteren het participatieve project "Onder de Radar" gelanceerd. Provincie Limburg roept iedereen op mee te struinen door de vondsten van WO II en...